Verenigde Zaken
Image default
Grote bedrijven

De adventskalender

Geschiedenis en oorsprong

Kerstmis zijn de feestdagen waar bijna iedereen met veel plezier naar uitkijkt. De kerstboom, de cadeautjes, lekker eten en natuurlijk het belangrijkste het samen bij elkaar komen.  Naar deze dagen kijk je het hele jaar naar uit. Kerst wordt al eeuwen lang gevierd en al eeuwen lang wordt er door volwassenen en kinderen naar uitgekeken. De adventsperiode is de voorbereiding op de kerstperiode. Het begint 4 zondagen voor de kerst en eindigt op kerstavond. Tijdens de adventsperiode tel je af naar de kerstdagen. Maar hoe is de adventskalender eigenlijk tot stand gekomen?

 

Oorsprong van de adventskalender

De oorsprong van de adventskalender begint rond 1838. Zowel in de kerk als daarbuiten. Het verhaal gaat dat een leider van de kerk vaak door de kinderen werd gevraagd wanneer het nou eens eindelijk kerst zou worden. Hij bedacht daarop een oplossing. Op een oud wagenwiel zette hij 20 rode kaarsen neer en 4 witte kaarsen en als ze de dagelijkse liederen zongen mocht er een rood kaarsje worden aangestoken, op zondag ging de witte kaars aan. Zo telden ze samen af naar de kerstdagen.  

Terwijl de katholieke kerk dagelijks bijeenkomsten in de kerk hield, richtten protestanten zich meer op de bijeenkomst van het gezin. Ze lazen samen de bijbel, baden en zongen liederen in de adventsperiode. Maar omdat tijd een abstracte gegeven is, bedachten protestantse ouders rond 1840 ook iets om de periode tot kerstavond voor hun kinderen tastbaarder te maken en de vreugde op de kerstdagen te vergroten. 

Families zetten 24 krijtstrepen op de muur en elke dag mocht 1 van de kinderen een streep weghalen. Zo werd er afgeteld naar de kerst. Of ze hingen 24 plaatjes met kerstmotieven op waarvan er elke dag 1 werd afgehaald. Vrij gebruikelijk waren ook de adventsbomen, die gemaakt waren van houten balken. De kinderen zetten een ster of kaarsje op de adventsbomen als er ’s avonds samen werd gebeden.

Andere ouders bedachten een soort van adventskalender waarbij de kinderen elke dag een snoepje kregen en zo werd afgeteld naar de kerstdagen. Zo onstond een soort van kalender.

 

De eerste gedrukte adventskalender

De Duitser Gerhard Lang word gezien als de eerste uitgever de adventskalenders in 1903. Hij bracht toen de De kalender “In het land van het Christuskind”  uit. Met 24 velden die konden worden uitgeknipt. Elke dag in de advent mochten de kinderen een foto uitknippen en in het daarvoor bestemde raam steken.

 

Gerhard Lang ontwikkelde vele nieuwe adventskalenders; adventskalenders met chocolade erin, deurtjes die je kon openbreken en nog veel meer. Door de populariteit van de adventskalenders werd de vraag steeds groter en werden de adventskalenders een ingeburgerd iets tijdens de adventsperiode. Na de oorlog begon Richard Sellmer met de grootschalige productie van adventskalenders. Door de grote vraag in Duitsland werd de kalender ook snel bekend in Amerika en Groot Brittannië. In de jaren 50 van de vorige eeuw werd de adventskalender steeds populairder en daardoor een massaproduct dat in veel verschillende motieven, modellen en prijzen te krijgen was.

De huidige adventskalender

De adventskalenders zijn tegenwoordig niet meer weg te denken tijdens de adventsperiode. Vooral de adventskalenders met chocolade zijn enorm populair. 85% van alle adventskalenders is gevuld met chocolade. Maar ook adventskalenders met beautyproducten, drank, thee of zelf te vullen doen het goed. De adventskalender is niet alleen meer voor kinderen maar ook voor volwassenen. Maar nog steeds is het tellen van de dagen gecombineerd van het open maken van een hokje met iets leuks of lekkers erin het uitgangspunt van de adventskalender. De adventskalenders worden tegenwoordig overal verkocht zowel fysiek in winkels als online te bestellen. En dat over de hele wereld!

 

Adventskalenders als relatiegeschenk

Door de enorme populairteit van de adventskalender als geschenk is ook de wereld van relatiegeschenken de adventskalender als relatiegeschenk gaan aanbieden. En met veel succes. De adventskalender is in de loop der jaren een vaste waarde geworden als relatiegeschenk bij vele klanten. Zij geven deze adventskalenders weg aan medewerkers, relaties en klanten.  Er zijn diverse positieve kanten aan een adventskalender als relatiegeschenk. Het grote voordeel is dat de adventskalender helemaal bedrukt kan worden zoals de klant dat wenst. In full colour! Hoewel de vensters op vaste plekken zitten, kan voor de rest het karton van de kalenderdoos helemaal worden bedrukt aan voor- en achterzijde hoe men dat wenst. Iedere adventskalender is dan ook weer een heel ander product.

Door de jaren heen zijn er ook vele verschillende adventskalenders ontworpen. Een adventskalender in huis vorm voor bijvoorbeeld aannemers en makelaars, een adventskalender in de vorm van een auto voor autodealers en garages, in de vorm van een bus of vrachtwagen voor koeriers en transportbedrijven en zo zijn er nog veel meer. Het is zelfs mogelijk om een adventskalender in geheel eigen model te krijgen.

De vulling van chocolade blijft een heerlijke verrassing, zeker omdat dit chocolade betreft van bekende merken zoals Milka, Lindt en Rittersport. Hier geniet iedereen van.

Behalve de internationale bekendheid van adventskalender is ook de mogelijkheden van verzenden een groot voordeel van de adventskalenders. De adventskalenders passen meestal in een verzenddoos die ook in een brievenbus past. Daardoor scheelt dit ook weer in de kosten van verzenden.

Door het personaliseren van de adventskalender is elke kalender weer anders en kan de ene adventskalender enorm verschillen qua uitstraling van de andere, terwijl de basis eigenlijk hetzelfde is. Zoals hieronder is te zien van deze twee adventskalenders.

https://www.businessgifts4you.nl/adventkalender