Laden...

Zo schrijf je levendige teksten met karakter (zonder dat het gekunsteld wordt)

Heb je weleens een tekst gelezen die technisch klopte, maar toch niet binnenkwam? Grote kans dat het ontbrak aan karakter. Want een goede tekst is niet alleen correct – hij leeft. Hij klinkt als iemand die je graag hoort praten. Maar hoe pak je dat aan?

Ik ben een tekstschrijver uit Eindhoven, en in deze blog geef ik je een paar tips om meer pit en persoonlijkheid in je teksten te krijgen. Niet door je teksten op te leuken met poespas, maar juist door dicht bij jezelf (of je merk) te blijven.

1. Schrijf zoals je praat

Stel je voor dat je jouw tekst hardop voorleest. Klinkt het natuurlijk? Of hoor je jezelf zuchten bij woorden als “wellicht” of “middels”? Door te schrijven in spreektaal wordt je tekst automatisch toegankelijker én persoonlijker. Gebruik korte zinnen, durf te variëren en schrap overbodige vaktermen.

2. Begin niet saai

Veel teksten beginnen met “Wij zijn…” of “Sinds 1992…” en zijn daarmee meteen te vergeten. Start liever met iets dat prikkelt. Een herkenbare situatie, een rake vraag of een frisse stelling. Haal je lezer direct naar binnen.

3. Gebruik actieve taal

“We bieden oplossingen voor uw communicatie-uitdagingen” is passief en vaag. “We helpen je om duidelijker te schrijven” is krachtiger. Vermijd de lijdende vorm en kies voor actie.

4. Geef je tekst een gezicht

Of je nu schrijft namens een bedrijf of jezelf: een goede tekst heeft een toon. Is die vriendelijk? Stoer? Speels? Bepaal eerst het karakter van je tekst (net als bij een filmrol), en laat dat consistent terugkomen in je woordkeuze en ritme.

5. Schrap tot het klopt

Karakter komt niet uit lange zinnen of dure woorden. Het zit ’m juist in helderheid en lef. Durf streng te zijn op je eigen tekst. Wat zegt niks? Wat kan korter? Wat kan beter?

Als tekstschrijver Eindhoven help ik dagelijks bedrijven om hun verhaal op papier te krijgen – op een manier die écht past bij wie ze zijn. Geen standaardpraatjes, maar teksten die je herkent, voelt en onthoudt.

Wil je dat jouw teksten ook meer gaan leven? Begin dan met kijken naar hoe jij iets zou vertellen aan een vriend. En schrijf dát op. Eerlijk, eenvoudig en met karakter.

https://www.vanleeuwencommuniceert.nl

Gerelateerde artikelen die u mogelijk interesseren

In de huidige competitieve markt is het vinden van hooggekwalificeerde professionals een uitdaging. Veel bedrijven schakelen daarom gespecialiseerde bureaus in voor executive search in Amsterdam.

In het zakenleven is de outfit van doorslaggevend belang. Als zakenman of – vrouw moet je je daarin stijlvol maar comfortabel kunnen bewegen, want anders

Als je tien items mag opnoemen die je sowieso dagelijks gebruikt, dan zal er naast je tandenborstel zeker ook een mok of kopje in dat