Verenigde Zaken
Image default
Marketing en reclame

Wat is SEO? Een heldere uitleg

Ben jij van je website afhankelijk om meer klanten te vinden? Dan kun je eigenlijk niet meer zonder SEO. Maar wat is SEO eigenlijk precies? SEO staat voor Search Engine Optimization, wat in het Nederlands vertaalt naar zoekmachine optimalisatie. Het omvat alle methodes die ervoor zorgen dat jouw website hoger in de zoekresultaten van bijvoorbeeld Google staat, met als doel meer bezoekers naar je website te trekken. Dit klinkt wellicht eenvoudig, maar er zijn ontzettend veel zaken waar je rekening mee moet houden als je hoger wilt ranken in Google. Je concurrentie bijvoorbeeld, maar ook wat het zoekvolume is op termen die je in je teksten wilt gebruiken. Als je zelf geen kaas hebt gegeten van SEO kun je daar het beste professionele hulp voor inschakelen, bijvoorbeeld van online marketing bureau Doublesmart. Daar weten ze alles van zoekmachine optimalisatie, en kunnen ze je helpen om meer bezoekers (en dus klanten) te krijgen.

 

Doe een zoekwoordenonderzoek

Als je wilt beginnen met het optimaliseren van je website voor Google zul je allereerst een zoekwoordenonderzoek moeten doen. In zo’n onderzoek check je hoe vaak mensen op bepaalde termen zoeken en hoeveel concurrentie er op deze zoektermen zit. Je kunt bijvoorbeeld een webpagina schrijven op basis van de term ‘kapper Amsterdam’, maar misschien is het veel interessanter om de pagina te focussen op ‘kapsalon Amsterdam-Noord’. Een gedegen zoekwoordenonderzoek laat je precies zien hoe vaak mensen op bepaalde termen zoeken, en dus welke zoekwoorden relevant zijn voor jou. Weet je niet hoe je zo’n zoekwoordenonderzoek uitvoert? Bij Doublesmart kunnen ze je zeker helpen!

 

Linkbuilding

Een tweede aspect dat erg belangrijk is voor een goede SEO strategie is linkbuilding. Linkbuilding houdt in dat je links van andere websites naar de jouwe verzamelt. Dit doe je niet alleen zodat je meer bezoekers krijgt, maar voornamelijk doordat hoe meer links je hebt, hoe belangrijker Google jouw website zal vinden. Dit geldt alleen als het backlinks van goede kwaliteit zijn, oftewel van websites met relevante en kwalitatief goede content.

 

Gebruiksvriendelijkheid

Een derde aspect dat erg belangrijk is als je hoger wilt ranken in Google is dat je website goed werkt, snel is en de bezoeker gemakkelijk kan vinden waar die naar op zoek was. Dit doe je met een heldere structuur, duidelijke paginatitels, teksten met een goede opzet (incl. tussenkopjes) en verduidelijkende afbeeldingen. Google hecht namelijk veel waarde aan de gebruiksvriendelijkheid van websites. Als jouw website heel traag laadt en je biedt hetzelfde aan als een concurrent, zal Google waarschijnlijk deze concurrent eerst tonen, als deze tenminste een goed werkende website heeft die snel laadt. Er zijn veel dingen die je kunt doen om de gebruiksvriendelijkheid van je website te verbeteren. Als je er zelf niet uitkomt kun je voor hulp terecht bij Doublesmart, maar ook als je een middagje onderzoek doet op internet kun je al veel tips en uitleg vinden over SEO.