Vier tips bij het bepalen van je doelgroepHet starten van een bedrijf begint altijd bij een idee: vaak heb je dan ook al een beeld van een doelgroep. Toch is het belangrijk om dit zo nauwkeurig mogelijk in kaart te brengen. Voor het schrijven van je ondernemingsplan is het ook van groot belang dat je weet wie je doelgroep is, zodat je jouw doelstelling nog helderder kunt maken. Hoe bepaal je wie jouw doelgroep is? Hier lees je vier tips. #1 Doe een marktonderzoekHet kan verstandig zijn om een marktonderzoek te doen voor het achterhalen van je doelgroep. Een enquête kan veel uitkomst bieden: hiermee kom je erachter of er interesse is naar een product of dienst en wat iemand er voor over heeft. Je kunt ook vragen stellen over de persoon die je enquête invult, bijvoorbeeld leeftijd, geslacht, regio, interesses en meer. Op deze manier verzamel je interessante gegevens die je weer kunt gebruiken in het bepalen van je doelgroep. #2 Kijk bij de concurrentieJe kunt er ook voor kiezen om een kijkje te nemen bij de concurrentie. Natuurlijk wil je dat jouw bedrijf het financieel goed doet, en daarom is het van groot belang om precies te weten wat je doelgroep is. Kies een totaal andere doelgroep dan de concurrentie of bekijk de social media van de concurrentie en achterhaal wat voor soort mensen reacties achterlaten of liken. Analyseer de doelgroep en ontdek of deze overeenkomt met die van jou. #3 Creëer een persoonEen persoon verzinnen met de eigenschappen van jouw doelgroep: dit is een interessante manier om een beeld te krijgen bij de doelgroep. Kies een foto van een persoon die jouw klant zou kunnen zijn. Bedenk zelf de eigenschappen erbij om je eigen persoon te creëren. Dit kan de persoon zijn waar jij je op gaat richten bijvoorbeeld op social media. Ontdek meer manieren waarop jij jouw doelgroep goed bereikt via social media: via jouwmkbdesk.nl lees je veel informatie voor ondernemers. #4 Bepaal het probleemHeb van tevoren altijd jouw bedrijfsidee duidelijk. Wat voor product of dienst ga je aanbieden en welk probleem los je hiermee op? Stel het probleem vast om te achterhalen welke mensen dit probleem ervaren, zodat jij de oplossing kunt bieden met je product of dienst. Stel: mensen hebben geen tijd om hun huis zelf schoon te houden omdat ze druk zijn met hun werk en andere zaken. Jij als schoonmaakbedrijf lost hun probleem op door schoonmaakdienst aan te bieden.
|
https://jouwmkbdesk.nl/ |